Saturday, January 31, 2009

Hamas vs Israel

Perang Gaza tamat lepas 22 hari.. semua orang tahu keputusannya.. Israel berundur selepas menyatakan kemenangannya.. Hamas pun turut menyatakan kemenangannya selepas Israel berundur.

hakikatnya orang awam lah yang banyak tebunuh.. Israel x segan silu membunuh sesiapa sahaja yang menghalang kemaraan mereka, manakala Hamas pun x segan silu meggunakan orang awam sebagai perisai manusia..

aku bukannya nak sokong Israel, tapi tindakan Hamas melancarkan serangan dari kawasan awam dan masjid amat mendukacitakan.. apatah lagi Israel keparat tu pastilah akan membalas dengan dasyat pada setiap butir tembakan Hamas..

bagi aku Hamas bukanlah pejuang Islam sejati.. cara komen dari pihak awam yang begitu pro pada Hamas seolah-olah lupa mereka semua pada perebutan kuasa antara Hamas dan Fatah..
lupakah sekelian umat Islam bahawa pertempuran sesama Palestin Hamas dan Fatah memakan lebih ramai korban berbanding dibunuh Israel. kalau dibunuh Yahudi adalah syahid, jikalau dibunuh sesama Islam pulak apa kategorinya?? Islam yang baik tidak akan membunuh saudara Muslimnya yang lain biarpun berbeza fahaman politik.. tapi buat masa ni, Hamaslah yang kelihatan bersungguh-sungguh menetang Israel.. mungkin apa yang dikatakan menang tu ialah dari segi pengaruh Hamas sahaja.. Ismail Haniyeh buat kenyataan sanggup mengorbankan 1.5 juta penduduk Gaza untuk menentang Israel, tapi beliau sendiri lari menyembunyikan diri sampai hari ini tidak berani mengejar syahid.

pada pandangan aku yang naif ini, biarlah berdamai dahulu dengan Israel. tiada keuntungan, malahan kerugian saja yang dikecapi oleh orang Arab sejak perang Penubuhan Israel 1948 sehingga sekarang ini.. nak jihad, biar guna otak.. bila wujud negara Palestin, baru boleh beli senjata secara sah dan menguatkan kedudukan ketenteraan.. nak perang gerila sampai bila dengan Israel tu??

macam biasa, yang jadi mangsa ialah orang awam Palestin.

No comments:

Post a Comment