Monday, February 2, 2009

AKU, adik dan egoisme (feat. PPSMI)

Aku ada 5 orang adik.. hubungan kami (antara aku dan adik2) macam laut, ada pasang ada surutnya.. kadang2 aku rasa macam biase je, kadang2 jadi tegang dengan sikap adik yang kadang2 nampak macam x hormat aku sebagai abang sulung.. kadang2 aku plak rase macam aku ni je yg berlagak bagus sgt dan over kat diorang.. tapi, mesti la aku ego sikit sebab aku yg paling tua.. aku sayang kat diorang sebenarnya terutama adik2 perempuan, tp kadang aku terperangkap dalam egoisme sendiri.. mungkin jugak sebab diorang rase diorang pandai lg pandai dari aku.. yee laa, aku pnya UPSR English dapat D.. hahaha.. 3A 1D. aku punya percubaan PMR sume subjek dapat atas 80%, tp English macam tu jugak, 20% je.. nampak macam bengong je kan....wah ha ha ha ( haa, ni la tajuk sebenar)


tp tu dulu.. laa ni aku dh insaf pentingnya English.. aku study dlu pn dalam English.. keja pun dengan puak Mat Saleh Perancis & England.. mau x mau kena pulun jugak laa.. tp aku tetap liat nak menulis dalam English.. bukan aper, ayat aku nnt jd skima.. aku x suke baca novel jd aku hanya tahu English yang diguna dalam Encyclopedia, Wikipedia, Jurnal Sains dan lain2 bahan ilmu sahaja.. so, nak goreng memang x pandai sgt..


skang aku kene ajar Math & Science dlm English.. PPSMI.. kes1an aku tgk murid2 ni.. terutama Melayu, boleh dikatakan sapa2 yang lambat cket je nak catch-up pembelajaran dalam English ni., terus ketinggalan selama-lamanya.. aku cuma bayangkan zaman kebengapan aku dalam English masa sekolah dulu kalo PPSMI dilaksanakan ke aku, mungkin aku skang masih dok kat bendang lagi sebab fail dalam exam (Math, Science).. aku dulu minat sains, dan pastinya aku punya minat tu tggal minat je la kalo kena belajar dalam english dulu..


aku sebagai penjawat awam kena la patuhi segala polisi dan dasar kerajaan, tp hati kecik aku ni hanya mengharapkan agar kajian semula dapat dilakukan.. tujuannya : demi anak Bangsa dan Negara

No comments:

Post a Comment